Vi utvecklar våra tjänster konstant för att tillfredsställa våra kunders behov och utveckla vår verksamhet. För att göra detta har vi ställt er en avgörande fråga. Läs mera här.
NPS Undersökning
För oss som kreditgivare är det avgörande att följa med hur våra kunder uppfattar oss. För att ta reda på detta använder vi på FlexLimit flera sätt för att mäta kundnöjdhet. Vi samlar in återkoppling via Trustpilot och ordnar regelbundna kundundersökningar. För att kunna jämföra resultat med konkurrenter krävs även andra sätt att mäta kundlojalitet. Vad detta sättet är och hur jämförelser görs går vi noggrannare in på i denna artikel.
Net Promoter Score
För att mäta kundnöjdhet använder vi Net Promoter Score. NPS går ut på att vi ställer våra kunder en avgörande fråga, som även du kanske har stött på medan du besökt vår hemsida. Frågan är den följande: “Hur troligt är det att du skulle rekommendera oss till en vän?”.
Frågan besvaras på en skala från 0-10 där 0 betyder att du “absolut inte skulle rekommendera” och 10 att du “definitivt rekommenderar” företaget till en vän. Därefter räknas NPS-talet ut och anges på en skala från -100 till 100.

Svaren kategoriseras i 3 kategorier
Kritiker (svar 0-6). Oftast kunder som inte är nöjda med kundupplevelsen och skulle därmed inte rekommendera företaget.
Passiva (7-8). Dessa kunder är mer eller mindre neutrala mot tjänsten, de har inte haft en direkt negativ upplevelse men ser inget speciellt i företaget och dess betjäning heller.
Ambassadörer (9-10). Dessa kunder skulle rekommendera företaget och har haft en positiv kundupplevelse.

Våra kunder är nöjda med vår verksamhet
Då vi samlat in svar under det gånga året från 28 februari 2017 till 1 februari 2018 fick vi in totalt över 5100 svar på vår fråga. Vårt NPS tal landade under samma tid på 52, vilket betyder att majoriteten av våra kunder är väldigt nöjda med vår verksamhet och haft positiva kundupplevelser. I jämförelse landar NPS talet för den finansiella branschen i medeltal på ungefär 39,75 och det betyder att FlexLimit ligger långt ovanför branschens genomsnitt.

Varför vill vi veta det?
Frågan “Hur troligt är det att du skulle rekommendera oss till en vän?” är av stor betydelse för oss som ett företag eftersom den enkla frågan berättar väldigt mycket om Kundlojalitet, som är A och O för vilket företag som helst. Lojala kunder är extremt viktiga för ett företag i det långa loppet och NPS är ett bra sätt att mäta denna lojalitet.
Vi är på rätt väg
Tidigare NPS undersökningen utfördes hos FlexLimit under andra halvan av år 2016. Då samlade vi in ungefär 1100 svar och som NPS resultat fick vi talet 51. Det betyder att vi har under 2017 varit ständigt på samma nivå och även förbättrat vår verksamhet i kundernas ögon. Även om NPS talet 52 är ett bra resultat vill vi i framtiden sikta även högre. Vi på FlexLimit strävar ständigt att utveckla vår verksamhet och tillfredsställa våra kunders behov.
Hur kan du påverka?
Utöver NPS undersökningen samlar vi konstant in återkoppling av våra kunder via Trustpilot. Du har när som helst möjligheten att fylla i en kundrecension via tjänsten och där kan du också läsa återkoppling av andra kunder. Era kommentarer utgör grunden då vi utvecklar vår verksamhet i framtiden och siktar på ett även högre NPS tal under 2018!