Nedan hittar du svar till de vanligt förekommande frågorna som kommer upp i samband med vår tjänst.
Vad vill du veta?
Vem är ni?
FlexLimit är en långivare samt låneförmedlare som erbjuder eller förmedlar lån utan säkerhet. Företaget hör till koncernen C Finance AB. Vi erbjuder service på både engelska och svenska. Saldo Bank UAB är en samarbetspartner till Flexlimit som är en kreditgivare av lån medan Flexlimit fungerar som en mellanhand som betjänar krediterna.
Vem kan låna pengar hos er?
För att kunna låna hos oss måste du vara minst 18 år gammal och ha en regelbunden inkomst. Du får inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder från tidigare till vårt bolag. I tillägg till detta måste du vara folkbokförd i Sverige (du måste ha en hemadress i Sverige) och ha ett svenskt personnummer.
Kan jag sköta en annan persons låneärende?
Det kan du, förutsatt att vi har mottagit en fullmakt från dig eller att låntagaren har informerat oss om att en fullmakt finns. Fullmakten kan skickas till kundtjänsten per e-mail. Fullmakten ska innehålla följande uppgifter: giltighetstid, för vilket ärende den har utfärdats och till vem den har utfärdats. Dessutom måste fullmakten vara daterad och undertecknad av klienten, och det auktoriserade ombudet måste uppvisa en identitetshandling eller ett pass.
Hur mycket kan jag låna?
Vi erbjuder 4 olika kreditgränser: 5 000 kr, 10 000 kr, 15 000 kr och 20 000 kr. När din ansökan har blivit godkänd, kan du göra ett uttag från 500 kr och upp till din kreditgräns maximala summa. Våra kreditlån är en form av kredit som ofta förknippas med kontokrediter. Så snart ditt lån har beviljats får du möjlighet att antingen använda hela beloppet eller bara det belopp du önskar.
Hur stor kredit kan jag få?
Storleken på kreditgränsen beror på vilken summa du ansöker samt på kreditbedömningen som vi gör på dig. Ifall du har allt i skick i din personliga ekonomi är sannolikheten större för att du skall kunna få en högre kreditgräns. Om du ansöker en kreditgräns på 15 000 kr kan det hända att vi istället beviljar en kreditgräns på 10 000 kr p.g.a. kreditbedömningen.
Hur kan jag ansöka om ett lån hos er?
Allt du behöver göra är att göra en ansökan via vår webbsida. Efter att du har slutfört din ansökan kommer vi att kontrollera dina uppgifter. Ifall allt är i skick utbetalas pengarna till ditt konto utan dröjsmål.
Hur mycket kostar det att låna hos er?
Kostnaden för att låna pengar utgörs av räntan som tilläggs till lånet. Räntan, och därmed också kostnaden, för lånet bestäms på basis av hur stor summa du önskar låna och hur lång återbetalningstid du önskar för lånet. Se Priser.
Jag ansökte om ett lån men blev inte beviljad. Varför?
Kontrollera först att du har fyllt i alla dina uppgifter rätt. Ifall dina uppgifter är korrekta, men du blir ändå inte beviljad ett lån, är det sannolikt att du inte uppfyller våra lånevillkor. Ifall du har frågor kan du kontakta vår kundtjänst, vi hjälper dig gärna.
Använder ni UC vid kreditprövningen?
Nej, vi använder inte uppgifter från UC (Upplysningscentralen) då vi gör kreditprövningen. Vi har samarbete med Checkbiz AB och Dun&Bradstreet, och all kreditupplysningsinformation fås från dem. Observera att vi gör en kreditupplysning på alla som ansöker om kredit hos oss.
Måste man genast ta ut pengar i samband med ansökan?
Ja, du behöver göra ett uttag till ditt bankkonto direkt på minst 500 kr. Du kan använda FlexLimit som en buffert, dvs. du kan göra uttag till ditt bankkonto då du har behov av extra pengar. Du kan göra uttag från 500 kr upp till din maximala kreditgräns (5 000 kr, 10 000 kr, 15 000kr eller 20 000 kr).
Kan jag använda min partners bankkonto?
Nej, du kan använda endast ditt eget privata konto.
När utbetalar ni pengarna då jag lånar?
Pengarna sätts in på ditt bankkonto inom några minuter om din bank är Swedbank, SEB, Nordea, Danske Bank eller Handelsbanken. För övriga banker kommer du att få pengarna samma vardag eller senast nästa vardag.
Utbetalningen genomförs utav Saldo Bank via Trustly AB.
Kan jag förlänga min återbetalningstid?
Ja, vi på FlexLimit erbjuder dig möjligheten till betalningsfria månader. Detta innebär dock att föregående kontoutdraget är betald och en avgift på 200 kr läggs på skulden varje gång du väljer detta alternativ. Du kan läsa mer om betalningsfria månader här.
Kan jag slutbetala när som helst utan extra kostnad?
Ja, vi har ingen bindningstid på våra lån. Slutbetalning kan ske när som helst utan extra kostnader. Ifall du har några frågor kan du kontakta vår kundtjänst, vi hjälper dig gärna.
Hur får jag min faktura?
Du erhåller ditt kontoutdrag varje månad till din bekräftade E-postadress. Alla dina betalda och obetalda kontoutdrag finns alltid tillgängliga för dig inloggad på Mina sidor.
När registreras min inbetalning?
När du betalar med Swish så mottager vi din betalning inom 1 timme. Vi skickar ut ett SMS till dig med en bekräftelse när vi har mottagit din inbetalning.
Kan jag betala med Swish?
Du kan endast betala via Swish, du hittar QR koden på ditt kontoutdrag. Mottagare för betalningen är Saldo Bank. Detta gäller endast för dig som har en Flexlimt kredit som är förmedlad till Saldo Bank.
Hur betalar jag om jag inte har Swish?
Om du inte kan betala med Swish vänligen kontakta vår kundtjänst så skickar vi inbetalningsuppgifter till dig, mejla oss på kundtjanst@flexlimit.se
Observera att det tar längre tid för oss att mottag din betalning när du inte betalar med Swish!
Detta gäller endast för dig som har en Flexlimt kredit som är förmedlad till Saldo Bank.